10 Haziran 2022 Cuma

HAYRAN OLDUĞUM ŞEYLER 1 / BOB MARLEY

Bir seri başlatıyorum kendi kendime. Her hafta hayranlık duyduğum bir kişi, bir şarkı, bir kitap, bir şey ne varsa işte sizlerle onları paylaşıp bilgi vereceğim. Mesela bu seriye başlarken ben de hayran olduğum kişi hakkında klişeler dışında bir şey bilmediğimi fark ettim. Hadi başlayalım. Siz de bu seriye katılmak isterseniz yazabilirsiniz :))


Bugün sizlerle Bob Marley hayranlığımdan bahsedeceğim. Kendisini her ergen genç gibi ben de o yaşlarımda no woman no cry şarkısıyla tanımıştım. Ve popüler olmak için sanırım birden Bob Marley'ci olmuştum. Reggae müziğin kulağımızda bıraktığı tatlı ve davetkar ezgiler bizleri o dönemlerde Bob hayranı etmişti. Kimilerinde geçti benim gibilerde ise hala izleri devam ediyor.





1964 yılında Jamaika'da doğan Bob kısa bir ömür sürmüş olmasına rağmen reggae müziğe yüzden fazla plakla ölümsüz eserler bırakmış bir sanatçıdır. Futbol oynadığı dönemde ayağı kırılınca hastaneye gider ve orada cilt kanseri olduğunu öğrenir. Parmağının kesilmesi gerekmektedir ancak inandığı dinin öğretileri gereği parmağının kesilmesini kabul etmez ve amansız hastalığın ilerlemesi ile 36 yaşında vefat eder. Rastafarianizm dini mensubu olan Bob'un inancına göre insan toğrağa tek parça halinde dönmelidir. Bu sebeple vücudundan her ne sebeple olursa olsun bir organın kesilmesi uygun değildir. Yine aynı inanca göre sigara, alkol, etin bazı türleri, kabuklu deniz canlıları yemekte yanlıştır. Bizim tarz olarak yapıldığını sandığımız o saçlarda aslında bu dinin bir gereğidir. Saçlar hiç kesilmediği için uzadıkça bizim rasta adını verdiğimiz hale gelmektedir. Bob Marley berelerini hepiniz bilirsiniz. Siyah, kırmızı,sarı ve yeşilin bir arada olduğu o meşhur bereleri takmayan yoktur herhalde. Bob Marley ile özdeşleşen bu renkler de yine dini inancını temsil etmekteymiş. Siyah Afrika kıtasını, kırmızı öldürülen Afrika halkının kanını, yeşil dünyayı ve sarı da altını temsil etmekteymiş.

Kendisini şarkılarıyla birlikte Afrika halkının yaşamını anlatmaya adamış olan Bob 1978 yılında yaptığı çalışmalar, topladığı bağışlar  ile birlikte Birleşmiş Milletler tarafından Barış Madalyası ile onurlandırılmıştır. Şarkıları basit ama oldukça politiktir. Verdiği mesajlar hayran kitlesini oldukça büyütmüş ve kült bir topluluk haline getirmiştir. Bugün bile büyük bir keyif ile dinlenmekte, kullandığı berenin modası devam etmekte, resimleri pek çok duvarı süslemektedir. 


Şarkılar için TIK TIK 

A lalala Long https://www.youtube.com/watch?v=-JhwxTen6yA

İs This Love https://www.youtube.com/watch?v=LxpXAwFUkt0

Gerisi sizde :))


6 yorum:

  1. Güzel bir seri olacak, Bob Marley hakkında dinlediğim şarkılar haricinde bir bilgim olmadığını yazını okuyunca fark ettim. Bağlantıdaki şarkılar haricinde No Woman No Cry şarkısını da dinledim, çok teşekkürler :) Radyo Momentos'un dünkü yayınında vardınız, postu da görünce hemen uğradım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim. Umarım yeni ve pek çok bilgi ediniriz hep beraber.

      Sil
  2. Yeni seriniz hayırlı olsun:) Bob Marley sevilmez mi? Bana gençliğimi hatırlatıyor, parçalarını ve tarzını beğenerek dinlerdik. Benim açımdan da modası geçmeyen bir sanatçı. Yazınızda Bob hakkında yeni şeyler de öğrendim. Uzun bir yaşam sürmediğini biliyordum ama buna büyük ölçüde inancının sebep olduğunu bilmiyordum. İnandığı dini de ilk kez duydum. Hristiyanlığın bir mezhebi mi yoksa farklı bir din mi bakacağım şimdi:)

    YanıtlaSil
  3. Bayılırım Bob Marley'e ben de :)

    YanıtlaSil
  4. spamı kontrol ediyorsun de miiii :)

    YanıtlaSil